vrijdag 11 maart 2011

Rondje Grensstreek

vandaag afgeproken met René van het 'wielertoerist-forum'. Ik ken hem al enkele jaren via dit medium en we komen elkaar ieder jaar wel meerdere malen tegen bij toertochten.

Doordat we ongeveer hetzelfde tempo hebben (en hetzelfde gewicht haha...) laten we ons dan de snelle jongens voorbij gaan en rijden dan meestal gezamelijk met andere 'wielertoeristen' de toertocht verder uit.

Zelfs op vakantie in Frankrijk zijn we elkaar meerdere malen tegengekomen. Ik kan me herinneren dat ik enkele jaren geleden mezelf op de parkeerplaats in Bedoin aan het omkleden was en wie komt daar voorbij gefietst om de Mont Ventoux te beklimmen: juist Bontempi!!

We hebben afgesproken in Dongen en we vertrekken eerst met de wind tegen richting Ulvenhout. Omdat René uit Rijen komt weet hij de weg precies hier. Hij fietst zijn trainingsrondjes hier al ruim 25 jaar dus kent de weg op zijn duimpje.

Sommige stukken herken ik wel van ons rondje Baarle Nassau met TC Waalwijk. De hartslag met deze wind gaat best aardig omhoog en we moeten 'aan de bak'.

Wat me opvalt zijn de vele viaducten die je tegenkomt omdat je snelwegen oversteekt. Dit is dan wel weer een goede training voor toertochtjes die binnenkort op het programma staan.

Hieronder de route. Klik op het fietserlogootje om details te bekijken. Klik op 'metrisch' om alles in kilometers te zien ipv miles.



We gaan uiteindelijk de oostelijke richting en fietsen met een heerlijk windje in de rug door de Belgische grensstreek. In Baarle Nassau aangekomen pakken we nog een lekker colaatje en kunnen we snel weer verder voor het tweede gedeelte richting Poppel.

Hier doorheen gekomen heb je een gevaarlijk fietspad en besluiten achter elkaar te fietsen. René voorop en geeft het tempo aan. Ik erachter 'in het hol' en dan rijd ik over een wat groter scherp steentje. Vrijwel onmiddelijk is m'n band leeg. Een 'snakebite' is het gevolg. Misschien m'n band iets te zacht opgepompt.

Maar met behulp van René hebben we band snel verwisseld. Met m'n CO2-pompje krijg ik de band niet helemaal hard. We besluiten even bij 'zijn fietsenmaker' Rings langs te gaan in Goirle. Hier is René 'kind aan huis' en ook zijn zoon is hier 'parttime' werkzaam als fietsenmaker.

Ik krijg wat extra lucht in m'n bandje als ook het advies dat ik m'n volgende fiets beter daar bij hun kan kopen. We kunnen weer verder voor het laatste gedeelte van de tocht.
Al lekker kletsend fietsen we zo naar het industrie-terrein waar we begonnen zijn. Hier scheiden onze wegen en fietsen we allebei weer terug naar onze woonplaats.

Bontempi dus naar Rijen!! en Rinus naar Sprang-Capelle. Je kan in een paar uurtjes flink wat kilometers (122) wegtrappen zonder dat je er erg in hebt. Als ik dan thuis ben voel ik de beentjes wel. Dit betekent dat ze flink gewerkt hebben.
Morgen maar een 'rustdagje' en zondag het eerste ritje van het seizoen met club.

2 opmerkingen:

  1. Rini, ik kom uit Rijen. Gilze is vloeken in de kerk hier en 10 km verderop. Om uit dat gat te komen heb ik mijn bergverzet nodig;)

    Wel lekker gefietst, op naar de volgende keer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja René, ik was nog niet helemaal klaar ermee hè. Ik ga het meteen veranderen jongen. Zeker lekker gefietst maar de beentjes voel ik echt wel nu.
    Voor herhaling vatbaar, tot volgende keer!!

    BeantwoordenVerwijderen