zondag 27 maart 2011

Rondje Leerdam

Gisterenavond een toneelvoorstelling gezien waar 'collega fietser' Jan van Zoest in mee acteerde. Ik vond het een speciale voorstelling omdat m'n vader zo'n 35 jaar geleden ook in ditzelfde stuk mee speelde. Als manneke van 10 kon ik enorm genieten van dit jaarlijkse spektakel.
Daarom alléén al vind ik het leuk om de voorstelling nog eens terug te zien. En als Jan dan nog meedoet geeft dat een extra leuk tintje aan het geheel.

Echter wordt de klok terug gezet deze nacht dus dit betekent een uurtje minder slapen voor Rinus. Maar ik heb daar geen problemen mee en sta om 08.30 uur bij het verzamelpunt 'het schoenenmuseum' in Waalwijk.

Vandaag staat het rondje Leerdam op het programma. "Rini heeft de route in z'n navigatie staan", zegt Dick. Dit is wel zo, maar als ik voorop zit rijden we meteen verkeerd. Geen punt, we blijven rustig het 'halve zolenpad' volgen. Dan komen we weer op 'de route' en neem ik de navigatie weer over van Arie.
Dan blijkt dat de 'dikke lijn' van m'n Garmin, de lijn is van de terugweg.
Hieronder de route. Klik op het fietserlogootje voor de details.



Arie neemt het roer weer over en stuurt ons kundig naar Heusdense brug.
Alhoewel kundig...., ik krijg van 'vaste lezer' Thomas te horen dat we rotonde's links door de bocht hebben gepakt en ook nog een keer tegen de richting in hebben gefietst. "Tja Thomas, dit ging per ongeluk en de snelheid was in dit geval lager als afgelopen donderdagavond" (toen ging het echt hard en werd het soms best gevaarlijk)... Maar het zal niet meer gebeuren.

De kou wordt al snel minder want het zonnetje komt er snel door. De wind is Noord Oost en we fietsen langs Veen en Wijk en Aalburg richting Gorinchemse brug. Dan peddelen we rustig naar Schelluinen en Arkel.
Hier volgen we de route van de Lingetocht. Nu hebben we de wind tegen en wordt het zwaarder. Dus zitten Thomas en Christiaan kilometers lang op de Lingedijk voorop te 'werken' en de rest kan lekker van het uitzicht genieten.

Na een kilometer of 65 hebben we pas ons gebruikelijk bakkie koffie. Ditmaal in Enspijk. Hoewel het cafeetje er gesloten uit ziet probeerd Dick de deurklink en warempel de deur is open. De 'vrolijke' caféhoudster ontvangt ons 'vriendelijk' en verzoekt ons om niet zo hard te schreeuwen, want ze hoorde ons in de verte al aankomen. Jan toont daarop nog even zijn kunsten als verkoper en laat zien hoe je een boot aan een dove klant verkoopt. "BOOT KOPEN!!!", roept hij keihard door het café. Hilariteit alom natuurlijk daarbinnen, harstikke gezellig!!

Zoals gewoonlijk snel het tweede bakkie naar binnen werken en dan weer op de fiets.
Cees Timmers geeft tijdens zijn kopbeurt aan dat het tempo wel omhoog kan. Vanaf nu gaat het maar sneller. Als Angelo op het lange rechte stuk richting brug naar Zaltbommel het tempo zó hoog houdt valt het eerste 'slachtoffer'.
Hans Konings heeft het moeilijk vandaag. De groep valt uit elkaar maar er wordt na enkele kilometers gehergroepeerd en met redelijk tempo fietsen we naar de Hedelse brug.
Hier gaat het wederom hard omhoog en opnieuw moet Hans 'lossen'. Jan en ikzelf laten ons nog even zakken om Hans wat uit de wind te houden en terug bij de groep te brengen. Bij Bokhoven zitten we weer bij elkaar, maar we zijn amper weer samen of het gaat wederom hard en snel.

Ik moet nu toch proberen om als het even kan tussendoor op adem te komen, maar dit gaat niet makkelijk. Hans geeft ons een teken dat hij gewoon 'eigen tempó' naar huis rijdt.
Vanaf nu gaat het echt hard. Henri Binke, Jan de Cloe, Cees Timmers geven om beurten het tempo aan. Ik heb het 'lastig' nu, maar kan net als Theo Braat en Cees Michels nog nét volgen. Ook Arie heeft het moeilijk deze keer.
Toch ontzettend knap van deze man dat hij na zijn gebroken heup van eind vorig jaar zodanig hersteld is dat hij weer gewoon volle bak meekoerst met deze 'snelle mannen'. Eddie, Thomas en Dick draaien schijnbaar moeiteloos mee 'van voren'.

Maar omdat het nog niet 'genoeg' is doen Christiaan en Angelo er nog een schepje bovenop. Met snelheden van ruim boven de 40 km/u rijden we richting Waalwijk. Nu vallen er nog meer slachtoffers achter ons en de groep valt aardig uit elkaar.

Bij Drunen aangekomen wordt 'de schade opgenomen' en wordt er bekeken wie er nog bij zit. Ondanks dat ik helemaal kapot zit kijk ik tevreden om me heen en bevind me toch in 'goed gezelschap'
"Is dit leuk??, ja dit is zéker leuk". Nu doet 'het zeer', maar als je dan strakjes thuis bent en lekker onder de douche bent geweest voelt dit heerlijk aan. Eddie zijn we kwijt geraakt, maar later hoor ik dat hij een lekke band heeft gehad. "hij had nog wel geroepen naar ons", vertelde hij.

Sorry Ed, maar door onze 'snelheid' hebben we dit jammer genoeg niet kunnen horen. Maar als ik het gehoord had was ik zeker gestopt om jou even mee te helpen met verwisselen. Dit had me in ieders geval dit keer niet slecht uitgekomen........

Totaal 112 kilometer. 32.2 km/u gemid - 144bpm/gemid - 186 bpm/max

2 opmerkingen:

  1. Bedankt!! Maar ik zal wel zorgen dat ik fit blijf hoor. Gisteren heb ik meteen een herstelritje gedaan en dit was wel nodig ook. Ik 'voel' de beentjes vandaag nog!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Rinus , wat een mooie blog heb je.
    En wat een mooie foto van mijn vader hi hi

    groetjes Wilma van Beek

    BeantwoordenVerwijderen