maandag 22 maart 2010

Camerig Classic 2010

Net thuis van een hersteltraining. En die was nodig ook. De gehele dag 'zere poten' gehad van de Camerig Classic die ik gisteren heb gereden. Een 'kort' verslag hieronder.

Rond 09.30 uur sta ik onder aan de Camerig in Limburg. Vandaag wordt weer de jaarlijkse forumrit van 'wielertoerist' gereden. Deze rit staat elk jaar bij mij op het programma want hier worden de eerste 'hoogtemeters' gemaakt. Hieronder de route.


Je rijd dit rondje één keer gezamelijk en 4 rondes ieder voor zich. Alleen als je de rondes uitrijdt komt in het eindklassement te staan.

Hoe ik deze hoogtemeters ga verteren is elk jaar weer een vraag. Vorig jaar ging het me goed af, maar toen was ik dan ook een kilootje of 4 lichter. Gewicht is belangrijk bij het 'klimmen'. Immers hoe zwaarder je bent, hoe meer je mee omhoog moet sjouwen. Dit lijkt me logisch.

Dit jaar zou het ondanks gewicht goed moeten gaan. Want inmiddels heb ik zo'n 1500 km. gefietst. Ik verwacht dan ook vandaag redelijk 'met de mannen' mee omhoog te kunnen.

Ik kleed me om bij de 'ijstent' onder aan de Camerig. De auto zet ik hier 'strategisch' neer. Mocht ik 'pech' krijgen heb ik hier alles in liggen. Een extra reservewiel, bandje en gereedschapskoffertje. Korte broek en shirtje korte mouwen voor het geval dat....
Maar omdat de weersvoorspelling niet echt rooskleurig is, vind ik het gewoon handig als ik zeiknat geregend ben, dat ik dan snel om kan kleden en naar huis kan gaan.

Ik stap om 10.00 uur op mijn fiets en ben iets voor 10.30 uur bij het zwembad in Gulpen. Hier staan de meeste forumleden te wachten voor vertrek. Er worden over en weer wat handjes geschud en zoals altijd zijn ook hier mensen die te laat komen.

Om 10.45 uur rijden we met een man of 25 (schat ik) via de Loorberg richting Camerig.
Het 'miezert' een beetje dus dat valt wel mee. De eerste lekke band is een feit. Gelukkig niet bij mij. Een gedeelte van de groep (waaronder ikzelf) rijd door. Immers er zal vandaag best vaak lek gereden worden met al die natte troep/steentjes op de weg. En om dan voor elke lekke band te stoppen word je ook niet vrolijk van.
Op de eerste 'beklimming' voel ik al dat het niet echt lekker gaat. Ik kom bij de laatste 5 boven en dit belooft niet veel goeds.

Bij de Camerig aangekomen gauw nog even wat eten en drinken uit de auto halen. Er staat ook al een groep forumleden (CTWT) te wachten die hier een fietsweekend van hebben gemaakt. We wachten hier gezamelijk totdat de groep compleet is. Het 'miezeren' wordt lichte regen en door het wachten krijgen de meesten het al wat koud.

Om ongeveer half twaalf vertrekken we voor het rondje SUST (Samen Uit, Samen Thuis)
Ik zit al vrij snel in het laatste groepje en dit valt me eigenlijk een beetje tegen. Maar goed, het is nu nog het begin en ik ben een 'dieseltje'

Ik praat ondertussen met wat forumleden wat bij. De voorste renners zal ik echter weer bij de start gaan zien. Na een kilometertje of 10 dacht ik dat het wat beter ging. Wederom bij de start aangekomen ging het 'echte' gedeelte beginnen. Er waren inmiddels alweer mensen met lekke banden dus weer wachten......

Eindelijk. Startsignaal...... En weer zit ik meteen achterin. Dus echt spannend zal dit verslag niet zijn. Het is een 'achterhoedeverslag'. Ik probeer mijn eigen tempo te draaien maar het wil wederom nog niet lukken. 'Dingo' (forumlid) haald me in en rijdt enkele tientallen meters weg van me. Wanneer het iets vlakker word 'pak' ik hem terug en rijdt weer weg van hem.

Bovenop de Camerig zie ik in de verte een groepje van 5 rijden. Die kan ik 'pakken' als ik mijn best doe. Na enkele kilometers heb ik dit gat dichtgereden. Het begint wat steviger te regenen heb ik het gevoel. Maakt niet uit, we zijn nu toch nat.
Ik kan me niet inhouden en ga vrijwel meteen op kop rijden van dit groepje. Niet slim van me maar ja....We rijden Rob T en Corniel (toch 2'topper's) eraf. Ze kunnen niet volgen. Later zal blijken dat ze door het nat zo koud zijn geworden dat ze geen 'moraal' meer hadden.

We pikken El Loco op en met zijn vieren rijden we weer stevig door naar wederom het begin van de Camerig. Meteen weer hetzelfde liedje. De drie rijden net te hard voor mij omhoog en ik moet al snel 'lossen' Bij het bovenkomen zie ik de verte het rode shirtje van El Loco en die ga ik dan maar weer proberen in te halen.

En verrek, dit gaat me weer lukken (dacht ik) Na de beklimming van De Pas van Wolfhaag zie ik hem steeds dichterbij. Als zometeen de afdaling komt haal ik hem zeker in. Ik ben immers minimaal een kilootje of 20 zwaarder dan El Loco.

Als ik op volle snelheid ben in een afdaling zie ik in de verte een tractor die achteruit de weg wil oversteken. Een tegemoetkomende auto is zeer vriendelijk en stopt voor deze tracktor. Het zal toch niet waar zijn??... Die 'gek' zal toch ook wel mijn richting uitkijken. Nee hoor, hij komt door!!

Ik knijp vol in mijn remmen, maar door het nat gebeurt er niet veel met deze snelheid. Gelukkig rijd hij ver genoeg achteruit de weg op, zodat ik er aan de binnenkant langs kan. De mensen in de tegemoetkomende auto kijken verschrikt. Ik kan het niet laten om mijn vingers naar m'n voorhoofd te wijzen naar dat 'jochie'(die zeker nog geen 15 jaar was) en er valt een flinke vloek. Gelukkig loopt het allemaal goed af.

Eigenlijk heb ik dit hele rondje alleen gereden en nog vrij hard ook voor m'n doen. Op het einde haal ik El Loco toch in. Dan vertelt hij me dat hij het niet meer verantwoord vind om verder te rijden. Ik bedenk dan dat ik toch niet nog een ronde alleen ga rijden en rijdt ook meteen naar m'n auto. Die staat daar toch mooi op zijn plekkie!!

Ik ben door- en doornat en door de kou krijg ik m'n kleren amper uit. Wanneer het toch gelukt is rijd ik meteen door naar huis en ga daar genieten van een heerlijk warm bad. Na het bad nog even mijn fietsie schoonmaken dan hebben we dit ook weer gehad.

Jammer van deze dag. Ik had er enorm naar uitgezien. Het fietsen (de eerste hoogtemeters) gingen niet echt top. Laten we het zo zeggen. Ik had er meer van verwacht. Wel vond ik het leuk om die gasten te zien en te spreken die een heel jaar op het wielerforum zitten.

Het is eigenlijk wel een enorm 'bocht naar bocht-verhaal' geworden. Ik zal proberen het in de toekomst wat 'beknopter' te houden. Maar ik doe het allemaal voor de lezers van Rinus Bikeblog. (hahaha)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten