zondag 23 mei 2010

Tilff-Bastogne-Tilff

Zoveel mogelijk hoogtemeters moeten er gemaakt worden de komende weken. Daarom deze toertocht Tilff-Bastogne-Tilff in de planning vandaag. Een rit op papier 136 km met 2100 hoogtemeters.
Samen met Dick en Ed (2 clubgenoten die ook de Marmotte gaan rijden) stonden we om 07.00 uur al in het bos van Tilff. Omdat Ed altijd heel enthousiast over zijn ‘wildpoep-ervaringen’ kan vertellen heb ook ik eerst nog een mooi figuurtje in het bos ‘gekleid’ zodat ik hier onderweg geen last van zou hebben.

Bij de start was het al best druk, maar om 08.00 uur precies vertrokken we vanuit het frisse en wat mistige Tilff. Je begon met een afdaling, reed dan door een dorpje, kreeg dan een knip in je startkaart. Nu begon eigenlijk de rit. Rond 09.00 uur trekt de mist weg en rijden we verder de gehele dag in het zonnetje. Heerlijk!!!
Dick ging meteen voorop en gaf het tempo aan. In begin haalden we veel groepen in.

Bij de beklimmingen ging Dick meestal vooruit. Hoewel ik het liefste met Dick mee wil, probeer ik gewoon mijn eigen tempo te houden. Alles is de komende weken ‘gefixeerd’ op de Marmotte dus dit zal een belangrijk onderdeel van deze dag worden.
Je niet gek laten maken door andere renners en vooral je eigen tempo blijven rijden. Dat heb ik dus de gehele rit gedaan. Ook Eddie doet dit goed. Gewoon eigen tempo omhoog. Deze volgorde houden we de hele rit aan. Dick als eerste boven, gevolgd door mezelf en even later Ed. Deze wil meestal boven aangekomen meteen doorfietsen zonder af te stappen. Dit doen we dan ook, zodat de vaart er goed in blijft deze dag.




Onderweg nog een lekker bakkie koffie op in het mooie Stavelot. Weer op de fiets komen we een ziekenauto tegen met loeiende sirene’s op volle snelheid.
We zeggen meteen al tegen elkaar. “Waarschijnlijk iemand bij gevaarlijke afdaling bij de Wanne gevallen”. Bij thuiskomst blijkt dit waar te zijn. Een man uit Breda is in de afdaling gevallen en met zijn hoofd tegen een steen aangekomen. Hij is bij deze valpartij dodelijk gewond geraakt.

Net voor Le Rosier komen we nog de ‘Lange Jeroen’ tegen. Hij complimenteerd me nog met m’n nieuwe fiets. Bij deze vrij lange beklimming van enkele kilometers fietst hij langzaam bij me vandaan. Ik zie hem ook niet meer terug deze dag.

Rond de 130 kilometer krijgt Dick ineens een krampaanval. Hij moet acuut van zijn fiets af om de beentjes te ‘rekken’ en te ‘strekken’. Waarschijnlijk toch te weinig gedronken op deze warme dag. “Heb je vaatwastabletten op Dick?” vraag ik plagerig aan Dick, die ik toch onderweg van die ‘zouttabletten’ naar binnen heb zien werken. Als we wat later weer op de fiets zitten zeg ik. “ik denk dat ik eens even een demarage ga plaatsen”. Waarop Dick antwoord:” K..Bie, is dit nu mijn dank voor 125 km kopwerk??”
Ook dit is een goede les voor ons allemaal tijdens de Marmotte. Goed blijven eten en drinken. Wanneer je dit niet doet, kan het zomaar ‘gebeurd’ zijn met je.

Uiteindelijk rijden we met een grote groep mee naar de finish. Hier aangekomen moet je altijd nog de beklimming rijden naar de parkeerplaats van de auto.
Moe, maar wel voldaan komen we na 143 km en ruim 2200 hoogtemeters bij de auto aan. Lekker omkleden en weer naar huis. Al met al een zonnige, gezellige en dus geweldige dag gehad.

Hieronder de route en de gegevens. Klik in het kaartje op details weergeven (rechtsonder) en klik daarna rechtboven onder 'help' weergeven in metrisch . Dan zie je alles in kilometers ipv miles

Geen opmerkingen:

Een reactie posten